قالب و افزونه وردپرس

انواع داده ها در php

منتشرشده توسط حامد قنبری در تاریخ

داده های که زبان php   قادر به پشیبانی از آنهاست عبارتند از :رشته ها(String)، اعداد صحیح(integer)، اعداد با ممیز شناور(float)، بولین(boolean)، آرایه ها(array)، اشیاء (object)، تهی (NULL) . داده های ذکر شده از انواع داده ها در php هستند که در این آموزش قصد داریم آنها را بطور اجمالی معرفی کنیم :

string:

متغیرهای رشته ای  دنباله ای ازکاراکترهای عددی و حرفی  مانند “Hello world!” است که  در داخل نقل قول یا کیوتیشن  آورده می شود.

<?php
 $variable='welecome to psrd site ';
 var_dump($variable);
        //output string(22) "welecome to psrd site "
 ?>

 

integer  یا اعداد صحیح:

نوعی داده  از نوع اعداد صحیح  هستند که در محدوه  2،147،483،648- و 2،147،483،647 قرار دارد و اعدادی بدون اعشاری هستند.الزاماتی که برای اطلاق شدن داده بعنوان اعداد صحیح یا integer  مطرح است عبارت اند از :

-داشتن حداقل یک رقم
– نداشتن نقطه اعشار
– مثبت یا منفی بودن آن

 

<?php
$variable=41254;
var_dump($variable);
        //output :int(41254)
?>

 

float  یا شناور: داده هایی هستند که دارای ممیزی اعشار بوده یا  اعدادی که در قالب نماد های ریاضی نشان داده می شوند از این نوع داده ها محسوب می شوند.

<?php
$variable=41.254;
var_dump($variable);
        //output :float(41254)
?>

boolean یا بولین ها

داده هایی هستند که فقط ارزش های true  یا false  را برمی گردنند و ارزش آن بسته به نوع عملیات ها که توسط برنامه نویس تعیین می شود یکی از دو مقدار مذکور را در خود ذخیره می کند. مثلاً ممکن است داده ای  در صورت تحقق شرط true  ودر غیر اینصورت false  را در خود ذخیره کند.

 

<?php
$variable=true;
var_dump($variable);
        //output :bool(true)
?>

 

آرایه ها یا array :

داده هایی که انواع مختلف ارزش ها را در یک متغیر واحد ذخیره می کند.در مثال زیر car$از نوع یک آرایه است، که انواع مختلفی از ارزش ها(انواع خودروها) را در خود ذخیره می کند. متغیرهای آرایه ای خود نیز به انواع مختلفی همچون آرایه های انجمنی ، آرایه های اندیس دار و .. تقسیم می شود که در دنباله این فصل آموزشی بصورت تفصیلی در مورد هریک از آنها بحث خواهیم نمود.

<?php
$variable=array(paykan,pride,peugeout,fiat);
var_dump($variable);
//output :array(4) { [0]=> string(6) "paykan" [1]=> string(5) "pride" [2]=> string(8) "peugeout" [3]=> string(4) "fiat" }
?>

object  یا شی:

نوعی از داده های مورد استفاده در زبان php است که هم داده ها و هم نحوه پردازش آنها را در خود نگه می دارد. برای اینکه بتوانیم از این نوع داده ها استفاده کنیم لازم است که در گام نخست کلاس شیء معرفی شود، بدین منظور ضروری است، از کلمه کلیدی class استفاده شود.  همانطور که می دانیم یک کلاس، ممکن است دارای چندین متد و property باشد.از این رو برای اینکه بتوانیم به property و methodهای یک کلاس دسترسی پیدا کنیم، باید از آن کلاس یک نمونه بسازیم به مثال زیر توجه کنید:

<?php
class animal{
        function animal() {
                $this->property= "Homemade";
        }
}

// ایجاد یک شی
$dog= new animal();

// show object properties
        echo $dog->property;
        //oupput: Homemade
        ?>
دسته‌ها: آموزش PHP

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *