قالب و افزونه وردپرس

کار کردن با فایل ها و نحوه نوشتن آن در php

منتشرشده توسط حامد قنبری در تاریخ

در زبان php  برای اینکه بتوانیم اطلاعات وردی کاربران را ذخیره کنیم لاجرم می باید دو روش زیر را برای ثبت داده ها انتخاب کنیم . در روش اول یا باید پایگاه دادهای به همین منظور پیاده سازی کنیم که شامل دیتابیس با جدول هایی مشخصی برای ثبت داده ها ست که می توانیم از پایگاه داده ای Sql بهره بگیریم. در روش دوم نیز فایل هایی را به منظور ثبت داده ها بوسیله نوشتن در سرور خود ایجاد کنیم تا از طریق آن  اطلاعات ورودی کاربران بر روی آن فایل ها نوشته شود .تدبیر دوم اگرچه از لحاظ مدیریت داده ها کاری بس نامعقول و دشوار است ولیکن در برخی موارد بعنوان بهترین گزینه مطرح می شود بخصوص زمانی که حجم داده ها بسیار کم و نیازی به مدیریت داده نیست.

نحوه باز کردن فال ها در php

برای باز کردن فایل از تابعی که به همین منظور استفاده می شود استفاده می کنیم و آن تابع fopen()  است این تابع دارای سه آرگومان یا پارامتر ورودی نام فایل، حالت و یا مد باز کردن فایل و مسیر تعیین شده برای باز کردن فایل است.

نکته ای که هنگام نوشتن نام فایل در تابع مذکور باید مدنظر قرار داد نوشتن نام فایل با پسوند آن فایل است. دقت شود که فرمت فایل از جمله فرمت های قابل پشتیبانی این تابع برای خواندن و نوشتن آن فایل باشد.  که در ذیل فرمت های مجاز برای خواندن و نوشتن با استفاده از این تابع آمده است.

اگر تابع مذکور بتواند فایلی را با موفقیت باز کند آدرس آن فایل را بر می گرداند و ان را در متغیری که برابر با تابع خروجی تابع fopen() شده است قرار می دهد.

 

حالت مورد نظر برای باز کردن فایل ها به منظور تعریف نوع عملیات یعنی نوشتن یا خواندن فایل بر اساس دومین پارامتر ورودی تابع fopen تعیین می گردد. به همین منظور حروف اختصاری از پیش تعیین شده ای وجود دارد که هریک برای سرور دارای معانی مشخصی است و ما  بر اساس حروف نوع عملیات خواندن و نوشتن و حتی ایجاد کردن فایل را در سرور تعیین می کنیم. در جدول ذیل  معانی حروف اختصاری به منظور خواندن و نوشتن فایل در سرور آمده است:

 

به منظور بررسی این موضوع که آیا فایل موردنظر توسط تابع بازشده است یا خیر . می توان از دستور شرطی if  به شکل زیر استفاده نمود.

 

اگر  هنگام تلاش برای خواندن و نوشتن فایل با خطایی مواجه شدید، لازم است مجوز دسترسی به فایل ها به منظور ارسال اطلاعات را در سرور خود  کنترل کنید.

 

 

نوشتن فایل 

به منظور رایت کردن اطلاعات بر روی فایل از دو تابعی که به همین منظور استفاده می شود استفاده خواهیم نمود آن دو تابع عبارت است از : تابع ()fwrite و تابع fputs

سینتکس تابع  ()fwriteبه شکل زیر می باشد.

fwrite(file,string,length);

اولین پارامتر ورودی تابع fwrite () شامل نام فایل برای نوشتن است  پارامتر دوم نیز رشته ای است که باید در آن فایل نوشته شود و پارامتر سوم طول رشته ای که قرار است بر روی فایل رایت شود را مشخص می کند. اگر طول رشته مشخص نشود کل رشته در فایل رایت خواهد شد. اما اگر طول رشته مشخص شود به همان اندازه از طول رشته بر روی فایل نوشته خواهد شد. به مثال زیر توجه کنید:

 

 

سینتکس تابع  ()fputsبه شکل زیر می باشد.

fputs(file,string,length);

پارامترهای ورودی تابع fputs نیز مانند تابع fwrite  مطابق آنچه در فوق توضیح داده شد می باشد. به مثال زیر توجه کنید.

توجه داشته باشید پس از آنکه عملیات مورد نظر بر روی فایل انجام شد ضروری است که به منظور حفظ داده های نوشته شده بر روی فایل، فایل مورد نظر را با استفاده از تابع fclose() ببندیم به مثال زیر توجه کنید:

دسته‌ها: آموزش PHP

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *