قالب و افزونه وردپرس

شی گرایی در php

منتشرشده توسط حامد قنبری در تاریخ

شی می تواند به هر چیز فیزیکی و مفهومی که دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده و بر اساس ان ویژگی ها از سایر اشیا متمایز می گردد اطلاق گردد. شی فیزیکی همانند  عینک را در نظر بگیرید این شی دارای یک ویژگی منحصر به فردی است که با استفاده از آن می توان بینایی خود را تقویت کرد. اشیای مفهومی نیز به مانند اشیای فیزیکی دارای صفات معین و منحصر به فردی هستند که با در نظر گرفتن آن صفات از سایر اشیای مفهومی دیگر متمایز می گردند.

کلاس را می توان مجموعه ای از اشیا در نظر گرفت که دارای صفات و عمیلیات های مشترکی هستند. برای مثال می توان تمامی خودروهای موجود را  تحت عنوان یک کلاس طبقه بندی و مورد بررسی قرار داد. اگر چه اشیایی که در یک کلاس طبقه بندی می شوند دارای تفاوت هایی هستند و لیکن همه آنها در برخی صفات به یکدیگر شباهت دارند. با توجه به مفاهیم شی و کلاس می توان به راحتی دریافت که کلاس اعم از شی می باشد. یا بعبارت دیگر کلاس را می توان مجموعه ای از اشیا که دارای صفات و عملیات های مشترکی هستند در نظر گرفت.

ایجاد کلاس

حال که با مفهوم کلاس و شی آشنایی لازم را پیدا نمودیم به چگونگی ساخت یک کلاس در زبان php  می پردازیم. بطور کلی ساختار کلاس در زبان php  به شکل زیر می باشد

 

class classname {
  
}

به منظور آشنایی بیشتر می خواهیم کلاسی با نام car  ایجاد کنیم که دارای صفات و عملیات های مشخصی باشند. لازم به ذکر است که بدانیم برای تعریف صفات کلاس ها از واژه کلیدی var استفاده می کنیم.همچنین در داخل کلاس ها برای ارجاع به صفات کلاس از متغیر ویژه ای با نام this$ استفاده می کنیم.  و نکته آخر اینکه تمامی عملیات های مرتبط با کلاس ها را بصورت تابع پیاده سازی می کنیم.

<?php

class car {
    var $color;
    
    function set(){
        $this-> color = "black";
    }
    function show(){
        
        echo "color car is :".$this-> color;
    }


}
?>

ایجاد شی از یک کلاس:

بعد از اینکه کلاس خود را در php  ایجاد کردیم نوبت به این نکته می رسد که چگونه می توان یک کلاس را با تمامی صفات و عملیات مرتبط با آن در کلاس های دیگر فراخوانی کرده و از توابع آن بهره بگیریم. در پاسخ به این سوال می توان گفت که ابتدا باید شیی از آن کلاس  ساخته شود و سپس با ذخیره تمامی صفات و عملیات های یک کلاس در آن شی بتوان به آن صفات یا عملیات ها از طریق آن شی دسترسی پیدا نمود.  برای ایجاد شی از یک کلاس از واژه کلیدی new  استفاده می کنیم. به این صورت که بعد از نوشتن نام شی مورد نظر بصورت اختیاری، ارزش آن را مساوی با ارزش های تبدیلی آن کلاس به شی قابل استفاده قرار می دهیم .

$Object = new classname();

نحوه دسترسی به عناصر شی در کلاس ها:

بعد از اینکه توانستیم از طریق نمونه برداری از کلاسی آن را در یک شی ذخیره کنیم بطور منطقی تمامی صفات و توابع آن کلاس در آن شی ذخیره می گردد. از این رو برای دسترسی به عناصر کلاس ها ، از همان شی استفاده می کنیم. به این صورت که با نوشتن شی و به دنبال آن نوشتن صفات یا عملیات ها ، دسترسی به آنها ممکن خواهد بود به مثال زیر توجه کنید:

 

class car {
    var $color;

    function set(){
        $this-> color = "black";
    }
    function show(){

        echo "color car is :".$this-> color;
    }

}


$Object = new car();
        $Object->set();
        $Object->show();
        ?>

که خروجی آن به شکل زیر خواهد بود:

color car is :black

ارسال آرگومان ها به توابع کلاس ها از طریق شی

نکته حائز اهمیت در این مبحث نحوه اضافه کردن داده ها یا تعریف ورودهای مربوط به توابع برای انجام عملیات در  آن شی یا کلاس  است. از آنجا که عملیات های مربوط به کلاس ها به شکل توابع ایجاد می شوند و توابع نیز می تواند دارای آرگومان های متعددی برای دریافت داده باشند،از این رو می توان بعد از ایجاد یکی شی از یک کلاس ، تابع مورد نظر را از همان شی فراخوانی کرده و پارامترهای ورودی آن تابع یا عملیات را برای تابع مورد نظر تعریف نمود.

        <?php
class car {
    var $color;

    function set($arguman ){
        $this-> color = $arguman;
    }
    function show(){

        echo "color car is :".$this-> color;
    }

}


        $Object = new car();
        $Object->set("red");
        $Object->show();
        ?>

خروجی :

color car is :red

سازنده های کلاس:

تقریبا تمامی کلاس تابع خاصی به نام “سازنده” به لاتین construct  دارندکه به هنگام ایجاد کلاس بطور خودکار ایجاد می شود و می توان از تنظیمات آن برای ارتباط با دیتابیس یا کار های دیگر استفاده کرد . در php 4  نام این تابع همنام با نام کلاس است ولی در php5  نام این تابع به “construct__” تغییر یافته است. معمولا سازنده ها برای تعیین مقدار اولیه برای صفات اشیا بکار می رود و ساختاری همانند تابع دارند با این تفاوت که به طور خودکار فراخوانی می شود

در php 5 :

<?php
class car
{
    function __construct()
    {
        echo 'benz';
    }
}

$a = new car();
        ?>

در php 4 :

<?php

class car
{
    function car()
    {
        echo 'benz';
    }
}
?>

که خروجی هر دو به شکل زیر خواهد بود.

benz

 

 

 

دسته‌ها: آموزش PHP

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *