قالب و افزونه وردپرس

متغیرها در جاوا

منتشرشده توسط حامد قنبری در تاریخ

متغیر جاوا یک قطعه حافظه است که می تواند یک مقدار داده را به خود اختصاص داده و در خود نگهداری کند. بنابراین متغیرها یک نوع داده را در خود نگهداری می کنند که به دلایل مختلف توسط برنامه نویس تعریف شده اند و دلیل نامگذاری آن به متغیر به دلیل تغییر پذیری آن از لحاظ مقدار است که می تواند مقادیر مختلفی رادر خود نگهداری کند.

متغیرها معمولا برای ذخیره اطلاعاتی هستند که برنامه شما نیاز به انجام آن دارد. این اطلاعات می تواند هر نوع اطلاعاتی از نوع اعداد ، کارکترها، رشته ای، آرایه ، آبجکت ها و … باشند.

نحوه تعریف متغیرها

Type name = Value;

Int age = 20;

همانطور که در مثال فوق دیده می شود  ابتدا نوع داده و بعد نام متغیر و بعد مقدار اولیه آن را تعریف کرده ایم . اگر بخواهیم متغیرهای دیگری را از همان نوع و با نام های دیگری نیز تعریف کنیم آنها را با علامت کاما از هم جدا می کنیم.

int a , b, c, d,e;

اما نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که متغیرها از  لحاظ دامنه دسترسی و مقدار فضایی که در حافظه به انها اختصاص داده می شود متفاوت است. متغیرها بسته به نوع تعریف هایی که از این متغیرها می شود اشکال مختلفی به خود می گیرند. تعریف متغیرها نیز بر اساس نیازهای توسعه دهندگان صورت می گیرد برای مثال اگر برنامه نویس متغیری  که از لحاظ کاربردی نیاز بیشتری برای دسترسی آسان به آن دارد ترجیحا آن متغیر را بصورت کلی تر و آن متغیری که صرفا در یک محدوده معین مورد نیاز برنامه بوده است بصورت جزئی تر تعریف می کند. از این رو  این که متغیر همراه با کدام کلمه کلیدی و یا این که در چه مکانی از کلاس برنامه  تعریف شود آن را در گونه متفاوتی از لحاظ دسترسی قرار می دهد.

انواع متغیرها در جاوا :

متغیرهای محلی

متغیرهای کلاس (متغیرهای استاتیک)

متغیرهای کلاس (متغیرهای غیراستاتیک)

متغیرهای محلی عموما در داخل یک متد ، سازنده یا یک بلاک تعریف می شوند و هنگام خروج از آنها دسترسی به آن  امکانپذیر نخواهد بود. مثال زیر را ببینید

 

دسته‌ها: آموزش جاوا

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *