قالب و افزونه وردپرس

آموزش login در اندروید (بخش اول آموزش)

منتشرشده توسط حامد قنبری در تاریخ

در این جلسه آموزشی قصد دارم نحوه login کردن را خدمت کاربران عزیز آموزش دهم.  login ، عملی است مبتنی بر تعامل سرور و کلاینت ، که از آن به منظور اعتبارسنجی کاربران استفاده می شود تقریبا تمام نرم افزار های آندروید در مراحل ثبت نام یا ورود به منظور  سنجش اعتبار یک کاربر از login استفاده می کنند. در این مقاله من قصد دارم چگونگی طراحی آن را در اندروید برای کاربران نشان دهم.  همانطور که می دانید بخش سخت و عمده کار مربوط به چگونگی اتصال به دیتابیس سرور و چگونگی مدیریت و بازیابی اطلاعات مربوط به کاربران از  سرور است . از این رو عمده تمرکز ما نیز بر روی همین موضوع خواهد بود که در سمت سرور چگونه می توان اطلاعات را از کاربران دریافت کرد و نسبت به request  یا درخواست های کاربران همچون بازیابی رمز عبور یا حذف اکانت، برنامه ها و روش های منسجمی ارائه نمود.

قرار ما این است که با توجه به گستردگی موضوع، آموزش آن را  در سه جلسه خدمت دوستان ارائه خواهیم نمود. جلسه اول و پست کنونی ، مربوط به نحوه ایجاد دیتابیس ،نوشتن اسکریپت های مربوط به عضویت  و همگام با آن برنامه نویسی فرم های مربوط به آن در اندروید باشد ، جلسه دوم در خصوص گرفتن پاسخ از سرور و مدیریت کاربران برای بازیابی رمز عبور خواهد بود . و نهایتاً جلسه سوم در خصوص نشست ها و ذخیره اطلاعات کاربران در داخل خود اندروید می باشد. قبل از شروع کار بهتر است  با نحوه ایجاد دیتابیس در سرور آشنا شوید. اگر در این زمینه از دانش خوبی برخوردار هستید آموزش کنونی را با جدیت پیگیری کنید ، اما اگر دانش و تجربه کم و ناقصی در خصوص این مقوله دارید اینجا را کلیک کنید. بعد از یادگیری و آشنایی با نحوه ایجاد دیتابیس بطور مختصر جهت مرور و آشنایی با رویه آموزشی ، نحوه ایجاد دیتابیس را در سرور خدمت دوستان عزیز ارائه می کنم. از سه راه می توانید به دیتابیس سرور دسترسی پیدا کرد راه اول  داشتن هاست شخصی است . راه دوم استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز سرور مجازی است و راه سوم استفاده از هاست های رایگان می باشد. در صورت نداشتن هاست پیشنهاد کلی ما استفاده از شبیه سازهای مجازی است . از این رو مجبور نباشید برای آموزش این پست هزینه های اضافی  پرداخت کنید هر چند برای دوستان حرفه ای ما  به منظور توسعه برنامه های خود داشتن هاست شخصی ، ضرورتی انکارناپذیر  می باشد.

1- گام اول ایجاد دیتابیس در Sqlserver

اگر از شبیه ساز مجازی استفاده می کنید به پوشه htdocs  رفته  و با ایجاد فایل   php  , اسکریپت های لازم را برای ایجاد دیتابیس با مختصاتی که خدمت دوستان ارائه خواهم داد در درون فایل مربوطه قرار دهید.

برای ایجاد دیتابیس در سرور مجازی با استفاده از اسکریپت های php  ابتدا فایلی را در پوشه htdocs  یا www ایجاد کنید  و نام آن را database.php  بگذارید و اسکریپت های زیر را به آن اضافه کنید.  سپس با تایپ آدرس مورد نظر خود بصورت لوکال دکمه اینتر را زده و دیتابیس خود را ایجاد کنند . برای اطمینان از ایجاد دیتابیس به قست phpMyAdmin  رفته و می توانید آن را مشاهده کنید. برای ایجاد دیتابیس در شبیه سازهای سرور مجازی مانند WAMP  یا XAMP از اسکریپت های زیر استفاده می کنیم.

<?php
 
$server_name = "localhost";
$username = "root";
$password = "";
$my_connection = @mysql_connect($server_name, $username, $password);
$sql = "CREATE DATABASE `login_db`";
$query = mysql_query($sql, $my_connection);
if ($query) {
    echo "New Database Created!";
} else {
    echo "Failed to create a new database.";
}
 
?>

2- گام دوم ایجاد جدول در دیتابیس

برای استفاده از اسکریپت های php  در هاست های واقعی، نیز می باید ابتدا دیتابیس توسط خودتان ایجاد شود   از این رو در گام نخست در هاست خودتان دیتابیسی با نام مشخصی  ایجاد کنید. بدین منظور  با مراجعه به هاست خود و در قسمت MySQL Management  یا MySQL Database (در هاست رایگان )دیتابیس مورد نظر خودتان را ایجاد می کنید. دقت داشته باشید که در هنگام ایجاد دیتابیس مشخصات یوزر نیم و پسورد خود را یادداشت کرده و آنها را بخاطر بسپارید. بعد از ایجاد دیتابیس نوبت به ایجاد جدول در دیتابیس می رسد. به منظور login  شدن لازم است که کاربران در گام نخست در آن برنامه ، عضو شوند از این رو گرفتن اطلاعات مربوط به عضویت، اولین گام اساسی در لاگین شدن کاربران می باشد. بدین منظور بطور مرسوم اطلاعاتی که از کاربران در فرم عضویت گرفته خواهد شد در این پروژه نام کاربری ، پسورد ، ایمیل و شماره تلفن می باشد. با توجه به فرم عضویت لازم است که ما یک جدول با پنچ ستون داشته باشیم. چهار ستون مربوط به متغیرهای اصلی ما خواهد بود و یک ستون آن نیز مربوط به id  ستون ها خواهد بود که بصورت اتوماتیک اطلاعات ثبت شده در این ستون ها را شماره گذاری خواهد کرد. می توانید جدول خود را بصورت دستی نیز ایجاد کنید همانطور که در مبحث آموزش اتصال SQLServer به اندروید ذکر آن گردید.  فلذا در این مبحث به منظور پرهیز از اطاله وقت کاربران با استفاده از اسکریپت های php  این کار را انجام می دهیم که سینتکس کلی آن بصورت زیر خواهد بود:

<?php
 
$server_name = "sql202.gigfa.com";
$username = "gigfa_20240926";
$password = "********";
$my_connection = @mysql_connect($server_name, $username, $password);
$query = mysql_select_db("gigfa_20240926_login", $my_connection);
if ($query) {
    $sql = "CREATE TABLE `login_table` (`id` INT AUTO_INCREMENT PRIMARY KEY, 
`username` VARCHAR(255), 
`password` VARCHAR(255), `phonenumber` VARCHAR(255), `email` VARCHAR(255))";
    $create_db = mysql_query($sql, $my_connection);
    if ($create_db) {
        echo "Table Created!";
    } else {
        echo "Failed to create the table.";
    }
}
 
?>

برای ایجاد جدول هم در شبیه ساز مجازی از کانکشن مربوط به آن که به شرح زیر می باشد استفاده می کنیم:

$server_name = "localhost"; 
$username = "root"; 
$password = "";

3- برنامه نویسی اندروید



0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *